SNÄLLA BLOGGARE, TA ÅT ER!!

SKILLNADEN PÅ "DE" OCH "DEM"

PUBLISHED MONDAY, FEBRUARY 20, 2006 IN OTHER

Överallt på internet, i forum, undertexter bloggar och överallt annars där text förekommer används "de" och "dem" ofta åt helvete.

Jag börjar bli trött på att läsa saker som "känner du de?" och "var är dem?", så här kommer två enkla tips för att hålla reda på när man ska använda "de", och när man ska använda "dem".

"HEY" OCH "THEM"

Kan du engelska så kan du antagligen skillnaden på "they" och "them", och kan du det så kan du tänka att "de" är "they", och "dem" är "them".
Så, om du då är på väg att skriva "var är dem?", tänk då på engelska så hör du hur värdelöst det låter: "where are them?".
Lätt som en plätt.

"jAG" OCH "MIG"

Det andra knepet är att ersätta "de" med "jag" och "dem" med "mig". Hör själv:
"känner du jag?" = "känner du de?" = FEEEL
"känner du mig?" = "känner du dem?" = RÄTT

Så, nu vet du skillnaden på "de" och "dem". Och om du ändå inte fattar så använd "dom" istället.

 

Heh, det är inte jag som har skrivit det här...

källa: http://exscale.se/archives/2006/02/20/skillnaden-pa-de-och-dem/


Kommentarer
Postat av: Vanja

Fast jag tycker att vi (=de) och oss (=dem) är bättre. Faktiskt. KANSKE.

2010-04-23 @ 21:50:46
URL: http://punktpunkt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Komma ihåg ditt fina namn och blogg?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0